mandag 10. oktober 2016

Dag 45 og 46, 09/10- 10/10: Sète, La Criée, og jakten på myntvaskeriet...

Nå var det kanskje noen som ble litt skuffa i går, da det ikke kom noen oppdatering fra sør? For det første hadde jeg lite å fortelle, og i tillegg var jeg så trøtt at jeg rett og slett hoppet over det i går kveld...Og du må nok regne med slik unnasluntring flere ganger også, men jeg lovet å komme tilbake hver gang, om ikke så brått! ;-)
Jeg våknet til en strålende fin sensommerdag, og startet med en skikkelig norsk søndagsfrokost! Egg og skinke, kaffe og melon...Perfekt start! I dag hadde jeg bestemt meg for å være turist igjen, og kjøpte billett til en båttur langs den lange strandlinja i sør (Etang de Thau), og inn til de ulike kaiene i sentrum. Interessant nok, men skal jeg være ærlig, var det vel så interessant å snakke med han som satt ved siden av meg på båten! En eldre franskmann fra Lyon, som ble over seg av begeistring, da han hørte jeg var norsk! Han og kona hadde vært i Norge for 3 år siden, og kjørte fra Nordkapp og helt sør til Stavanger. "Et les fjords..incroyable!" (Så, min godeste svoger Tommy...det er altså ikke bare i Norge vi (mis)bruker dette ordet! ..Men noen ganger er det vel på sin plass?;-)
Kvelden ble tilbrakt utenfor døra mi, med bord og stol....bilder og Mac! Nydelig og mildt, men det blir tidlig mørkt her sør også. Så før klokka åtte er det mørkt, og det er tid for å trekke innendørs. Brukte litt tid i kveld til å studere den berømmelig franske grammatikken, og nå tror jeg at jeg har taket på futurum av de vanligste verbene!;-)
Jeg våknet mandag morgen til det samme, flotte været! Denne formiddagen hadde jeg likevel tenkt å bruke til å få vasket klærne mine, så jeg gikk ned på turistkontoret for å spørre etter en myntvaskeri. Jo, hun viste meg på kartet både det ene og det andre (på helt forskjellige steder i byen), så jeg marsjerte trøstig i vei.... Det første var stengt, og så ikke ut som det skulle åpne med det første...."fermé pour cause de fermature", med andre ord. Så da tok jeg bussen helt til andre enden av "øya", til Centre commerce i Auchan, og satset på det hun hadde krysset av der. Men der var det jo ikke noe myntvaskeri! ....men et vanlig renseri/vaskeri. Der var en hyggelig mann som forklarte at det var ikke noe slikt der, heller! Men hvis jeg took bussen tilbake til La Corniche, og gikk dit og dit, SÅ ville jeg finne et myntvaskeri! Men da var det blitt så langt på dag, at jeg måtte skippe hele klesvasken for i dag... Hadde nemlig bestilt billett til "La Criée" i ettermiddag, og det måtte jeg jo få med meg. Så klesvasken får jeg ta en annen dag! ;-)
Min franske venninne, Chantal hadde anbefalt meg dette, så da er jeg sølvfølgelig lydig....og går dit! Og det ble faktisk interessant! La Criée er fiskemarkedet, der båtene kommer inn med fangsten sin, som så blir auksjonert bort til fiskehandlere og lokale restauranter. Morsomt å se prosessen, og se hvor raskt det gikk, og hvor profesjonelt det hele gikk for seg! En flink guide gjorde at jeg forsto en hel del av det hun fortalte, også! ;-) Morsomt det siste bildet, forresten.. der kommer to restauranteiere gående langs fortauet med dagens fisk. Fersk vare her, uten tvil!
Hjemmelaget lunsj...like godt ( og mye billigere) som restaurantmat!
"La Criée", fiskemarkedet i Sète
Her kommer båtene hver ettermiddag med fangsten sin..
 ...som blir aukjsonert  med lynets hastighet!
 Kjøperne får se fangsten via et stort speil, og store elektroniske tavler.
Og her går to restauranteiere gatelangs med dagens innkjøpte fangst. 
Ferskere kan det neppe bli!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar