lørdag 8. oktober 2016

Dag 44, 08/10: Sète og Chapel Notre Dame de Salette

En dag med lite spennende å fortelle, men jammen har det likevel vært en fin dag! Formiddagen gikk med til handletur til Monoprix, og en runde ved kanalene, og deretter brukte jeg et par timer med den franske grammatikken! Trenger trening i futurum og kondisjonalis, så her har jeg en del utfordringer! ;-) Jeg hører en hel del på fransk TV, og selv om de snakker fort, får jeg faktisk med meg en del, hvis jeg konsentrerer meg om å høre etter. I dag hørte jeg forresten et lengre intervju på LCP-kanalen (Assemblée nationale) med tyskeren Martin Schulz, presidenten i EU-parlamentet. En veldig sympatisk mann, som snakket både nydelig, flytende og tydelig fransk! Jeg (tror jeg!) forsto det aller meste! Velsignet befriende å lytte til slike programmer! Her får intervjuobjektene fullføre resonnementene sine uten avbrudd. En lise å lytte til, og det mangler slett ikke på utfordrende spørsmål! Herlig, og annerledes enn det vi er vant til der hjemme! (Hederlig unntak er nå URIX, forresten!)

På vei hjem fra handleturen havnet jeg oppi et ganske så annerledes bryllup enn det vi er vant med hjemmet på berget.. Hørte plutselig en veldig tuting i bilhorn, og der kom det er lang kortesje med biler kjørende og tutende inn på Place "Leon Blum" ved rådhuset. Ut steg det festkledde mennesker i alle fasonger og aldre, kledde i alt fra burka til ermløse kjoler, og et orkester som klang veldig "orientalsk". Det ble musikk og dans, klapping og stepping, og til slutt toget hele følget inn på rådhuset! Litt annerledes enn det vi er vant til her hjemme, dette også! Og artig å oppleve en lørdag formiddag!
Jeg visste det skulle være messe i det lille kapellet, La Salette på Mont St-Clair klokka seks, så jeg benyttet anledningen til en kveldstur opp på toppen igjen...og fikk en katolsk messe med på kjøpet! ;-) Helt fullt kapell, og her ble det virkelig sunget for full hals! Sammen med orgelet var det en fryd å høre! Messen var slutt omtrent i det sola gikk ned, og jeg fikk med en nydelig, lav kveldssol.. før jeg gikk nedover, og hjem. Gikk IKKE trappene i kveld! ;-) Forresten første kvelden jeg var glad jeg hadde jakke i sekken, for det var en kald vind der oppe i kveld.. Men her hjemme er det godt og varmt! Og i morgen er det meldt det samme fine, varme været vi har hatt i det siste!

Bryllup på "Place Léon Blum"
Sangøvelse før messe i Chapelle La Salette!
Kaldt i kveld, med like nydelig som ellers!
Lav sol gir varmt lys!


3 kommentarer:

  1. Om du synest det var lite spennande å fortelja om denne dagen, så var det i alle fall kjekt og spennande å lesa om den. Du skriv så levande Ki!

    SvarSlett
  2. Så kjekt å høyre, Marte! Det inspirerer til å halde fram med skrivinga, sjølv om det slett ikkje alltid er så mykje "spennande" å fortelja. For her er det òg kvardagar det er mest av, akkurat slik som heime!�� Ha ein fin søndag i det strålande haustvêret!

    SvarSlett