lørdag 29. oktober 2016

Dag 65, 29/10: Corniche, Brassens og sykkeltur til Marseillan

Sykkelen sto jo klar ved senga i morges(!), så det var bare å komme seg ut og av gårde! Som meldt, en strålende dag, men lite vind og behagelig temperatur. Hadde planlagt en liten tur innom Auchan, et stort kjøpesenter først, for å kjøpe meg en liten høyttaler. Men det var omtrent samme veien, så det passet fint. I tillegg hadde jeg sett at det skulle være et arrangement nede på Plage Lazaret, til ære for denne kjente Sète-trubaduren, Georges Brassens. Fest hele denne uka, for å feire ham.. 35 år etter hans død. Og jeg måtte smile litt av disse franskmennene, for her kom det et helt opptog av alvorsfylte mennesker, og i fronten bar de en hvit havfrue på båre! Sikkert ett eller annet symbol fra en av sangene hans.... men pussig var det! Etterpå ble det allsang, og det var tydelig at teksten var kjent blant mange av tilhørerne. Morsom opplevelse! :-)


Etterpå syklet jeg langs havet, på en flott sykkelsti .. helt ned til Marseillan plage. Fikk forresten mitt første bad i Middelhavet i dag! Sikkert 19-20 grader, og rent, klart (og salt!) vann! Herlig!
Hadde tenkt å spise i Marseillan, men selvfølgelig var alle kjøkken i restaurantene stengt! Jeg kommer alltid for seint til denne lunsjtida her nede! Så da ble det retur, uten påfyll! ;-)
Men turen tilbake var like fin, og jeg fikk meg mat da jeg kom tilbake til Plage des Quilles! Tilbaketuren ble forresten rene siksak- syklingen, for det krydde av folk! Alle aldre, alle størrelser og fasonger... med rulleskøyter, rullebrett, barnevogner, sparkesykler, og vanlige sykler. Ikke lett å manøvrere der, nei! Men de gikk pent til side med et "pardon" når jeg ringte med bjella! Forklaringen på alle disse menneskene i slutten av oktober fikk jeg av Chantal litt senere. Det er 14 dagers høstferie på skolene nå, og mange har tatt turen til feriesteder som dette.
Jeg fikk med meg en sjelden fin solnedgang på veien hjem, med varmt, lavt lys på sanddynene. Synd jeg bare har iPhonen å ta bilder med nå. Den er grei nok i godt lys, men kveldsbildene blir fort kornete.. (Fikk skadet det gode kameraet mitt under stormen for et par uker siden, men heldigvis får jeg det igjen på forsikringen. På grunn av uværet, brukte jeg et vanntett kamera, så dette lå i den vanntette sekken, inni etuiet. Men jeg fikk en svær bølge over meg på moloen, ....og glidelåsen var ikke tett! Slik er det... noe må en jo ha å skrive hjem om! ;-)
I kveld er jeg skikkelig trøtt, så det blir tidlig køying her. I tillegg får vi jo en ekstra time i natt, så kanskje kommer jeg meg opp i rimelig tid på en søndags morgen!
 Skikkelig stil på sykkelveien her, med tydelig skilting!
 Et slikt båthotell hadde neppe blitt noen suksess der hjemme! ;-)
 Jeg elsker det lave, varme lyset....
Og et vakkert punktum, med sola i blikkstille hav! 

2 kommentarer:

  1. Skal sei du fordyper seg i denne Georges Brassens, vert det starta ein norsk fanclub når du kjem heim tru?
    Skjønar det er dumt med kameraet, men eg saknar det ikkje.
    Eg synest du tek fantastiske bilete med iPhonen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, neppe fan club, men det er nesten rørande korleis desse menneska vernar om minnet til ein forlengst død visesongar! :-) ...og songane er faktisk slett ikkje så dumme. Dei innbyr til "allsang ved grensen"! ;-)
      Og takk for tilbakemeldinga om bileta. Eg saknar kameraet når det er lite lys, men elles tar iPhonen bra bilete. Det skal Apple ha!

      Slett