søndag 2. oktober 2016

Dag 38, 02/10: Sète, og sondering av nytt terreng!

Sov godt i den nye senga, etter å ha gjort unna den obligatoriske(!) hosterunden min! ;-) Selv om det var mye lyd fra gata og restaurantene da jeg la meg, stilnet det hele av i ellevetida. Mere kan en ikke forlange når en bor midt i byen!
I dag har jeg sondert terrenget i nærheten. Gjort meg kjent med "Le vieux port", og spasert langs promenaden mot La Corniche. Passerte Cap de Sète på veien opp til Cimetière Marin. En virkelig "Kirkegården ved havet"! Vakkert lå den til der oppe i åssida, og jeg tenkte at den hadde lite til felles med Fartein Valens komposisjon fra 1934. Den har jeg alltid forbundet med den lille, "kolera- kirkegården" i nærheten av Valevåg. Men hva finner en ikke på internett! Her står følgende: 

Og jeg som nettopp hadde vært på samme kirkegården, "Le cimetière Marin" og sett gravstedet til... Paul Valéry! "Tilfeldig? Neppe!" Uansett, ....en spesiell opplevelse!

På min vei nedover, stoppet jeg på en utsiktsplass. Det var en så nydelig kveld, med mild og varm luft, og nesten vindstille! Satte meg på en benk, og hadde ikke sittet lenge, før det kom to hyggelige damer og spurte om de kunne sette seg. Det kunne de selvfølgelig, og igjen... praten gikk både lenge og vel! Den ene hadde vært i Norge, og skrøt uhemmet av den friske lufta der nord (hun sa ingenting om den kalde! ;-). Vi pratet, og de korrigerte vennlig feil jeg gjorde underveis Virkelig en hyggelig time! Hun viste meg et tre med røde bær ved veikanten. Disse kan vi spise, sa hun..og det gjorde jeg. Aner ikke hva de heter, men gode var de! Liknet på store tyttebær, men hadde stein inni. Kanskje du kjenner igjen treet ved den hyggelige damen? Den andre damen, Christiane ga meg navn på flere restauranter, og navn på innehaverne. "Hils fra meg", sa hun! Er det noen sak å være norsk nordmann i Frankrike? Ikke i det hele tatt! :-)
I kveld har jeg tatt det med ro i studioet mitt, hørt på fransk TV5...og skriver altså på bloggen min. Satser på at hosten snart sier takk for seg, så jeg kan nærme meg folk uten å ha lommetørkleet klart i neven! Så får vi se hva dagen i morgen bringer med seg. Gleder meg!

Kunstnere av mange slag i denne byen!
 Badestrand på moloen her nede..bare 5 minutter hjemmefra!
Vakker ettermiddag i "Vieux Port"
 Bestiller du en kaffe på "Le Bistrot de l'horloge", får du ikke bare kaffe!
"Cimetière Marin", Kirkegården ved havet...
Møter hyggelige franskmenn overalt!

1 kommentar: