torsdag 27. oktober 2016

Dag 63, 27/10: La Corniche, og tur langs "Plage de Sète"

Så kom sommeren tilbake her, med sol fra skyfri himmel, nesten vindstille, og temperatur på over 20 grader! En slik dag kan en ikke sitte inne med fransken! Pakket sekken, og spaserte av gårde mot La Corniche. Stoppet der og spiste lunsj på "Le petit Bistrot", stedet jeg skrøt av for en ukes tid siden (eller er det 2? ;-) Spiste den samme nydelige "Salade de petit Bistrot", og fikk i tillegg en hyggelig prat med et svensk ektepar ved nabobordet. De bor her nede fra oktober til mars, og har gjort det samme i 20 år. Men om sommeren er det ikke noe hyggelig her, sa de! Altfor varmt, altfor mange mennesker, restaurantene er fulle, maten er mindre god.... det var ikke måte på hvor ille det var! Men vinteren, derimot! ;-) "Og hvis det blir for vinterlig her, i januar eller februar... da tar vi bare bobilen og kjører sørover til Alicante!" Hver sin lyst. Kunne aldri tenkt meg noe slikt... er altfor glad i vinteren til det!

Det ble en flott tur fra La Corniche og sørover langs den lange strandpromenaden mot Agde. Bred og fin, tilrettelagt for både syklister og fotgjengere, hele veien nedover. Mye folk både på promenaden og på strendene, og en hel del som badet. :-) Det var fristende å ta en dukkert, men jeg tok ikke sjansen på å la sekken min stå igjen alene på stranda... Kanskje en annen dag?
Etter en mil til fots, var jeg ganske gåen i leggene.... Asfalt er ikke det beste underlaget, uansett hvor gode joggesko en har, og hvor vakre omgivelser det er! Så tilbaketuren gikk jeg i vannkanten, litt med skoene på, og litt med skoene i handa! Herlig tur, og vannet var varmt!
Vel hjemme igjen smakte det med en øl, og en salat... Hjemmelaget, denne gang, men ikke så verst, likevel! ;-) Nå ser jeg på LCP, og skjønner sånn cirka 70 %! ...huff og huff så fort de snakker!
 Litt annerledes hav enn sist søndag!
 Skulle ta bilde av den artige dekorasjonen, ..
og så satt det to smilende unge mennesker der, og vinket til meg!
 Her er det lagt vekt på detaljene også.. Mosaikken viser vei!
 Rene "Sydenlandskapet" dette!
 Smile gjør jeg, hele tida!
 Ikke dumt å senke blikket i blant, heller! :-)
 Nydelig sommerdag ved Middalhavet!
Og den "obligatoriske" omveien til Mont St. Clair... og så bratt nedover til 31 Villaret Joyeuse!

2 kommentarer:

  1. Heilt fantastisk ser det ut!
    Snakk om kontrast til her i dag. Pøsregn, mørke og vind...endeleg😜 skikkeleg haust her heime.

    SvarSlett
  2. Ja, i dag har det vore ein ordentlig sommardag her sør! Synd eg ikkje fekk bada, for det var verkeleg fristande! ....men det er no gildt med hausten òg!

    SvarSlett