torsdag 6. oktober 2016

Dag 42, 06/10: Sète og stamkaféen

I dag har vært en skikkelig "skravledag"! Og det er vel egentlig slik jeg lærer best... snakke om løst og fast med hyggelige franskmenn!
Det var meldt regnbyger i dag, men de har ikke vist seg hele dagen. Så paraplyen fikk ligge både tørt og trygt i sekken! Da ble det en lengre spasertur i dag også, i et deilig og mildt høstvær.

Først av gårde til "Secours Populaire de Sète", der jeg hadde lest på nettet at de har franskkurs for utlendinger. Tenkte det kunne være greitt med litt systematisk input, i tillegg til "innfallsmetoden", slik jeg har hatt til nå. Jeg tenkte nå i mitt stille sinn at dette kanskje er kurs for innvandrere, siden det ble drevet på frivillig basis, og var omtrent gratis. ....og jeg hadde rett i! Da jeg kom inn og fikk snakket med en av lærerne, satt det 10-12 hijabkledde damer rundt bordet.. De hadde kommet til "Bon jour" og "Au revoir"- stadiet! Men det er 3 nivåer, sa mannen, og du hører til på nivå 3. "Kom igjen i morgen, så kan du bli med på det kurset", sa han. Og jeg tar en sjanse. Kanskje lærer jeg noe nytt? Om kultur, om ikke annet! ;-) Blir det feil, hopper jeg bare av. Hyggelige mennesker var de, uten tvil...og 5 Euro kan jeg spandere, uansett utbytte!

Etterpå vandret jeg videre langs kanalene, og bort til jernbanestasjonen. Ville sjekke mulighetene for å leie bil noen dager her nede. En hyggelig dame på AVIS-kontoret kom med et godt tilbud, så jeg får se hva jeg finner på etterhvert... Det frister med en kjøretur her sør, også!

På veien hjem satte jeg meg nok en gang på den koselige, lokale baren "Bar du Plateau". Mye lokale folk som kommer dit, og Rebecca (innehaveren) er alltid blid som ei sol, og setter seg gjerne ned for en prat. Jeg hadde ikke sittet lenge, så kom det jammen en "gammel kjenning" bort til bordet mitt.  :-) Christiane, venninna til den dama jeg har fortalt om, som jeg traff 3 dager på rad! Christiane hadde gitt meg flere gode tips om steder å besøke, da vi møttes første gangen oppe ved Mont St-Clair. Og nå hadde vi virkelig en koselig (og lærerik!) prat! Satt der over en time! En spennende dame, som hadde gjort mye forskjellig i livet. Gift med en japaner. Musikalske og kunstneriske foreldre, som hun både fortalte om, og viste bilder av. Måtte jo selvfølgelig også vise bilder av barnebarna... Og jammen hette ikke den ene jenta Celeste... sammen navn som mitt barnebarn i Oslo! Ikke vanlig pikenavn det,  så det var jo ekstra artig! Underveis kom en annen dame (som bor rett i nærheten av meg) bort til bordet,  og vi hadde en skikkelig interessant samtale. (ps. Jeg skjønte i alle fall 80 % av det de fortalte! ;-) Beleste, reflekterte og intelligente damer, begge to.. en kjekk avslutning på nok en kjekk dag! Men i dag tok jeg knapt et bilde, så det blir lite å vise til billedmessig.... Angrer forresten på at jeg ikke tok et bilde av damene på "Bar du Plateau"... får forhåpentligvis sjansen en annen gang!
Stor forskjell på grafitti og tagging! Her er det flotte grafitti-malerier overalt. :-)

 Erstatning for et ekte bilde fra "Bar du Plateau"... fra Google Earth!
Neste gang blir det et ekte bilde!

En av de mange skulpturene som finnes rundt om i byen, og på høydene. Stilig, synes jeg!

2 kommentarer:

  1. Takk for det, Marte! Blir spennande å sjå om eg blir den einaste utan hijab!;-)

    SvarSlett