søndag 23. oktober 2016

Dag 59, 23/10: Sète, gatekunst og en ny storm

Våknet til et forrykende uvær i dag, omtrent som forrige torsdag. Men i dag har det stort sett "bare" blåst.... det regnet visst fra seg i går og i natt! ;-) Til gjengjeld blåste det så kraftig at jeg holdt på å miste brillene oppe i fyrtårnet på moloen!
Et fascinerende syn med dette havet, som frådende kommer inn fra sørøst, og treffer molen med stor kraft! Ikke rart den kalles bølgebryter, denne beskyttende betongkolossen! Vinden var litt mer østlig enn sist, så det var mest "dramatisk" lengst inne ved "Théâtre de la Mèr"...men det blåste nå friskt lenger ute også! Med fullt regntøy, er det bare moro å få en skikkelig "skyllebøtte"(!) over seg når rasende bølgene slår mot moloen! Siden det var søndag i dag, var det mange mennesker der nede for å bivåne stormen, særlig familier med barn i alle aldre. Men de kan jo ikke kle seg for uvær, disse franskmennene! ;-) Små jenter i kjole og småsko, gutter i tynne jakker og dongeribukser... de ble søkkvåte alle sammen. Men temperaturen er fin, 18-19 grader i lufta, så det var bare blide ansikter å se, og gledeshyl å høre! Kjekt!

 Holder meg trygt på land i dag... får bade en annen gang! ;-)
 Greitt med vanntett kamera i slikt et vær!
 Nyttige bølgebrytere....
... for se hvordan det ser ut i båthavna innenfor!

Men før jeg stakk ned til havet, måtte jeg en tur i byen for å handle litt. På veien gikk jeg forbi baren i nabohuset , og der satt en hyggelig, eldre mann utenfor, med shorts ... og dunjakke! ;-) Jeg kommenterte shortsen i stormen, og dermed var samtalen i gang! Da han hørte at jeg var fra Norge, ble han svært interessert. Hadde vært på konferanse i Stavanger på 80-tallet, og skrøt uhemmet av både byen og menneskene der! Han husket både torget, Kiellandstatuen, Breiavatnet og Domkirka.
Så fikk jeg jammen snakket fransk i dag, òg... i nesten en time ble jeg sittende der! Måtte jo ta bilde, selvfølgelig, for dere må jo se hvem jeg menger meg med her nede! ;-)
Legger også ved et par bilder av gatekunsten her i byen. De dukker opp der jeg minst venter det! Noen morsomme, noen vakre... og noen begge deler!

 Hyggelig prat med hyggelig kar, som hadde vært på konferanse i Stavanger på 80-tallet!
 Så vakker kan gatekunst være...
.... men også morsom, som denne!

2 kommentarer: