fredag 21. oktober 2016

Dag 55 og 56, 19/10- 20/10: Pezenas, venner og "Cirque de Mourèze"

Invitert til Chantal og Jean Louis i Pezenas i dag, onsdag. Marte, Elisabeth og jeg møtte disse to på pilegrimsturen i Pyrenéene for 2 år siden. Jeg har nevnt det før, ...det er de som har skaffet meg denne leiligheten gjennom noen venner. Kjempekoselige, og interessante mennesker, begge to! Veldig givende å være sammen med dem, men ganske slitsomt mentalt. De snakker ikke engelsk.. og jeg snakker ikke spansk, så all samtale må foregå på fransk.. Kjekt, men anstrengende!

Derfor var jeg tidlig oppe i dag, og gikk de 2 kilometrene langs kanalene og til stasjonen. Tok toget til Agde, der Chantal møtte meg, og vi kjørte de 2-3 milene hjem til dem i Pezenas. Fantastisk hus, med stor hage for alle solforhold. Kjøkkenhage, og eget atelier for Jean Louis. Han maler og lager spennende komposisjoner i ulike materialer. "Skulpturen" utenfor atelieret er han nettopp ferdig med. Jeg synes den er både sprelsk og spennende!
Ettermiddagen var vi tilhørere til en "Master Class" i forbindelse med den 10. operafestivalen i Pezenas. En usedvanlig inspirerende og dyktig instruktør, Marie-Ange Todorovitch (og en like dyktig akkompagnatør på flygel, Michèle Voisinet) ga flinke og lærevillige elever kyndig instruksjon. Dette var pedagogikk av ypperste klasse... en fryd å bivåne, ikke minst for en gammel lærer! ;-)
Gleder meg til lørdag, for da er jeg invitert til å være med på operafestivalens avslutningskonsert!

Om kvelden hadde Chantal og Jean Louis invitert 3 venner til middag, og kvelden ble både hyggelig og intens (språklig sett!... Jeg må visst flytte til Frankrike for å lære meg dette språket skikkelig! ;-) Slitsomme greier, men veldig lærerikt og veldig morsomt!

 Jean Louis ved kunstverket sitt, laget av avkapp fra en møbelsnekker i nærheten!
 Chantal og Jean Louis utenfor det stilige huset sitt.
 Programmet for operafestivalen i Pezenas, med dyktige lærere.. og dyktige elever!
 Her er pianisten og pedagogen i interaksjon med en av elevene.
 Utrolig mange artige detaljer i huset til de to... Her er salt- og pepperbøsser inspirert av Mirò!
 Hyggelig kveld, med hyggelige franskmenn!


Dagen i dag, torsdag har også vært full av interessante opplevelser! Først en flott tur til "Cirque de Mourèze", som minnet meg om den vakre "Arches National Park" i Utah, der vi var for 3 år siden. De samme, underlige formasjonene.. resultat av årtusener med erosjon. Spennende å gå blant disse merkelige "skapningene"! Tilbake til Pezenas, var det fremdeles mildt nok til å spise lunsj utendørs... Ikke verst til å være langt ut i oktober måned! :-)
Etter lunsjen tok Chantal meg med til den historiske delen av byen, og hun var guide på høyde med hvilken som helst proff! Kjekt, og interessant! Det slår meg at omtrent hver eneste lille by i dette landet har en historie å fortelle... og de har tatt synlig vare på den også. "Le Patrimoine" (kulturarven) er ikke bare et ord i festtalene i dette landet....
Jeg kunne fortalt mye mer, men får la bildene fortelle resten!

Nå er jeg tilbake i leiligheten min i Sète, og ser fram til en dag i morgen... uten fast program, og uten altfor mye snakking! ;-) Må først fordøye disse to dagene!

 Høstfargene er kommet til Sør-Frankrike også!
 "Cirque de Mourèze"
 Fin tur, ....
 ...i fine omgivelser.
 ... en forsteinet kaktus? ;-)
 En morsom kunstner i byen Mourèze laget figurer av vrakgods. 
Her har en av dem fått besøk av.... en slektning?
 Bordet dekket til lunsj i det fri..
 Mange detaljer på historiske bygninger...
...og jeg besøkte like godt Molière og barbereren hans også! 

2 kommentarer:

  1. Nesten så eg er litt misunnelig Ki. Men det hjelper at du deler opplevingane med oss. Takk for det😊

    SvarSlett
  2. Så koseleg å høyre! Eg skriv no eigentleg for ha ei dagbok til meg sjølv når eg kjem heim, men det er jo ein ekstra bonus at andre har glede av det eg skriv, òg!😊

    SvarSlett