mandag 3. oktober 2016

Dag 39, 03/10: Sète og nærmiljøet mitt

Hosten henger fremdeles i, men er heldigvis bedre i dag. Ei god natt her i senga mi, og klar for en ny dag i 9-tida. :-) Manglet både brød og kaffe i dag (stengt på en søndags kveld...men det burde jeg jo ha visst! ;-) Så jeg gikk til den koselige "Bar du Plateau" (dit Chantal og Jean Louis tok meg med første dagen), og spurte innehaveren, Rebecca om hun hadde frokost. Dessverre, sa hun, men gå inn i nabobutikken og kjøp deg brød og pålegg, så lager jeg kaffe! (...synes jeg ser for meg noe liknende i Norge!). Som sagt, så gjort, så her fikk jeg en typisk fransk frokost, og samtidig en koselig prat med denne hyggelige og hjelpsomme Rebecca! Hun fortalte at hun har en norsk stamgjest, som bor like i nabolaget her, og ville så gjerne introduserte meg for henne. Vi får se hva det blir til....men jeg er jo ikke her for å snakke norsk. ;-) Likevel, hyggelig å hilse på en nordmann her nede! Jeg hadde fått noen nyttige adresser av Christiane i går kveld (en av de to koselige damene jeg traff ved kirkegården i går), så jeg fant lett fram til Monoprix nede ved kanalen. Der fant jeg alt jeg hadde skrevet på lappen, så jeg hadde et helt lass med hjemover!

Vel hjemme, fikk jeg besøk av vertsfolket mitt, Martine og Christian. De kom med blomster, og inviterte meg hjem til seg en av dagene denne uka. Snakker om hjertelig vertskap! I tillegg kommer de en tur onsdag formiddag, for å ta meg med på marked. Stort lokalt marked hver onsdag i sentrum, forteller de!

Ble sittende med "studiene mine" et par timer i ettermiddag, men tok en tur ut senere. Altfor fint vær til å sitte innendørs! Gikk ned til kanalen, og til en av restaurantene jeg ble anbefalt i går. Den var stengt (mange restauranter er stengt på mandager), så jeg satte meg på nabokaféen.
Og, tro det eller ei, hvem satt der, sammen med to venninner? Jo, damen fra i går kveld...hun som plukket bær! Vi måtte gi oss ende over, begge to! Hun inviterte over til sitt bord, og der fikk jeg en skikkelig koselig og lærerik prat med 3 interessante damer! Snakk om flaks!!

Vel hjemme, gjorde jeg som Martine anbefalte. Tok ut et bord og en stol, og satte meg på fortauet med kveldsmaten min! Artig å kunne gjøre slike "rare" ting! Alle som kom forbi, hilste "bon soir", og noen stoppet og snakket noen ord..før de spaserte videre! Altså ble denne dagen også en fransk språkdag, selv det i utgangspunktet ikke var "noe særlig å berette".

Men jeg er nok ikke helt restituert ennå, for senga frister allerede! Og det er sjelden vare på denne tida av døgnet...for denne dama her!
 Medbragt frokost på "Bar du Plateau"! ;-)
Sète, en virkelig autentisk fiskerihavn..
Med "Le Criée", fiskemarkedet..
Hit kommer mange og store båter hver ettermiddag.
...og jammen traff jeg ikke den hyggelige fra Mont Saint Clair i dag også!
 Jeg gjør som franskmennene.. rigger bord og stol rett utenfor døra...
...og nyter rødvinen min på fortauet...helt uten blygsel!

1 kommentar: