søndag 16. oktober 2016

Dag 52, 16/10: Montpellier og Händels Messias

God frokost på "Hotel Acapulco", servert av en hyggelig ung mann. Så fikk jeg snakket litt fransk i dag også! ;-) Kom plutselig på at det sikkert var messe i Cathédrale St. Pierre, som ligger bare 500 meter unna, og fikk farten opp. Det stemte på en prikk, og det ble en fin time, med mye sang og flott orgelmusikk! Mye "rart" som foregår i en katolsk messe, så det er mye å undre seg over, og kanskje smile litt av. Men jeg liker kirkerommet, og musikken. Hviler blikket på de vakre glassmaleriene, og lar prestene og korguttene "holde å med sitt" der oppe. (Mener slett ikke å være blasfemisk, synes bare det blir så mye "skuespill"...)
Etterpå ble det jakt! ;-) Hadde jo glemt både navn og adressen til vertskapet mitt den gangen (det ligger i permen der hjemme i Stavanger!), så da gikk jeg samme ruta som jeg gjorde den gangen på vei fra kurset i sentrum, og håpet jeg skulle huske veien helt fram til huset! Det gikk bra en lang stund! Jeg kjente igjen det ene veikrysset etter det andre, og var ganske optimistisk... Men mye har skjedd på 9 år, så jeg måtte gi opp det siste stykket.. Men jeg fikk meg en fin (og lang!) tur, som jeg avsluttet på en flott turvei langs elva "Le Lez".
En av hovedårsakene til at jeg dro til Montpellier denne helga, var framføringa av Händels "Messias" søndag ettermiddag i Èglise Sainte Therèse, og det ble en virkelig stor opplevelse! Framført i sin helhet tar den over 2 1/2 time, men det var ikke et minutt for lenge! 130 sangere, en dyktig dirigent, 4 flinke solister (særlig alten var kjemepedyktig!), og et orkester som holdt både tonen og trykket hele tida. Imponerende, jeg lever lenge på dette!! Hallelujakoret ble også framført som ekstranummer, med skikkelig "trøkk", riktig å få gåsehud av! Men jeg syntes nesten sluttkoret "Worthy is the lamb/ Amen" var vel så gripende. ... Ja, verden ville vært fattig uten musikk!
 Dette har vi jo sett før... i Sandnes der hjemme, og i Ferté-Bernard nær Beaumont les Autels. 
Lurer på hvem som har funnet på dette stuntet? ;-)
 Har hørt om noen skumle klovner i det siste.. Men han her, han ser jo bare koselig ut!
 Vakkert på turstien langs "Le Lez"
 Stappfull kirke. Klokka er 17.30...
"And the glory of the Lord"... 
Tidlig i oratoriet, og det er fremdeles lys gjennom glassvinduene.
"Lift up your heads..."
Mot slutten av andre del er det blitt mørkt ute....men lyst og godt inne!

2 kommentarer:

  1. Eg seier det igjen, kor du kan fortelja.
    Takk for at du deler, eg synest nesten eg har vore i dei kyrkjene eg også.

    SvarSlett
  2. Koselig å høre, Marte! :-) Takk skal du ha!

    SvarSlett