torsdag 7. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 10, 7/9:


  • Før jeg satte nesa sørover fra Tours, måtte jeg innom en sykkelbutikk. Den åpnet ikke før halv ti, så jeg kom seint av gorde derfra i dag.....Måtte få tak i en del til forhjulsfestet (som må ha forsvunnet i den store kartongen, da vi monterte sykkelen.) Dessuten måtte jeg supplere med nye sykkelslanger. Det viste seg nemlig at da jeg byttet slange etter punkteringen forleden, så hadde jeg feil dimensjon i verktøyveska mi, den var beregnet for racersykkel!😱 Men det holdt nå heldigvis til Tours, da!🙏

Det var travelt hos "Cyclable" denne morgenen, men sjefen var både hyggelig og hjelpsom! Han anbefalte å bytte slangen med en gang, for "plutselig kan det sprekke!" Det tar jeg selvfølgelig ikke sjansen på! Han tok med seg verktøy ut, satte på nytt feste på forhjulet, og byttet slange, på null komma null! Godt å få det gjort av en ekspert!😊👍
Godt utvalg hos "Cyclable"!
 Er det noen sak....med slike folk langs veien?

Hjelpsom og serviceminded sjef for "Cyclable" i Tours!


Så var sykkelen i topp stand, og klar for å fortsette eventyret! Verre var det med retningssansen til denne dama! Jeg sier det hver gang jeg skal ut av en storby... Jeg MÅ få meg et kompass på sykkelstyret! Er fullstendig retningsvill inne mellom de store bygningene, og hadde jeg ikke hatt "Google maps", så hadde jeg vel rotet rundt i Tours fremdeles!! Men jeg kom meg da omsider over 
den rette brua, og etterhvert som jeg kom lenger sørover, ble også merkingen atskillig bedre! 
 
Litt artig dette, da!.....men så langt skal jeg ikke, denne gangen i alle fall!

Ingen sak å finne veien...når en bare kommer seg ut av byen!

Det merkes når en ikke kommer seg av gårde før utpå formiddagen.... Når motvinden i tillegg var den hardeste til nå, innså jeg ganske snart at jeg ikke ville stresse med å komme fram til Les Ormes, som var guideboka sitt mål i dag. Jeg fant et koselig B&B i Sainte Maure de Touraine, 20 km fra "målet", og har hatt en deilig kveld ute i hagen her. Har endelig truffet andre i samme ærend i dag! Syklistene langs Loire var for det meste tyskere og engelskmenn på el-sykler(!), og som syklet rundturer i omegnen. Men dette paret fra Nederland er på vei hjemmefra(!), og planlegger å sykle helt fram til 
Compostelle! Riktignok har de el-sykler de også, men det står respekt av en slik lang reise!😊👍
Nå er det sengetid her, like godt hver gang....selv om senga skifter fra dag til dag!

Apropos motvind...det ser ut som jeg må regne med denne  vindretningen neste gang også!


I dag bestile jeg "Plat du jour"....Det skulle jeg aldri ha gjort! ;-)


2 kommentarer:

  1. Motvind er ikkje å spørja med på sykkel, om du ikkje har motor då 😉....og byar, «gå utanom, da bøygen». Gler meg over dagleg lesnad.

    SvarSlett
  2. Håpar du var svolten, for den middagen såg ikkje særleg god ut.

    SvarSlett