fredag 15. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 18, 15/9:

God natt, og rolig morgen i Blaye. Ferja gikk ikke før klokka ti, så jeg tok det med ro i morgensola, nede ved elvebredden.


Har tydeligvis pøsregnet i natt, for det var store pytter overalt. Helt i orden for meg dette, at det regner om natta ...og er opphold om dagen! Og slik ble det....nesten! En regnskur i Bordeaux, men da satt jeg tørt og varmt på en kafé! Ellers har jeg virkelig syklet gjennom Bordeauxvinens hjemland i dag! Det ene vinslottet avløste det andre, og drueklasene hang tunge og modne på begge sider av veien. Akkurat i starten av innhøstingen om dagen, for nå sto det biler på rekke og rad ved veien. Det må nok en del "håndkraft" til, selv om de store traktorene gjør hovedjobben.
Bordeaux-vin.....neste år?
Skjønte ikke helt hva denne "blekkspruten" skulle i åkeren, men så dusjet han druene!

 I dag var det piece of cake med de 55 km til overnattingen i Gradignan. Kom til Bordeaux i totida, og fant et créperie ved Garonnebredden. En galette med ost og skinke...min favorittlunsj! Men store byer er ikke noe for syklister! (I alle fall ikke for meg!.....Jeg roter meg alltid i feil retning, eller på veier der de holder på med all verdens veiarbeid!😱) Men jeg kom meg nå endelig ut av byen, og videre mot Gradignan. Så var det stopp igjen.....jeg fant ikke ruta videre fra Talence! Men du vet, disse franskmennene! Jeg spurte en dame som sto og låste opp sykkelen sin om veien, og så sa hun: "Venez abec moi"! Og etter henne fòr jeg, midt i rushtrafikken....og kom meg til "Prieuré de Cayak", der en hyggelig mann tok i mot meg. Her er vi 8 på rommet(!), og jeg måtte ta til takke med overkøye i natt. Får finne fram "sov i ro-en", er jeg redd!😱😜 Men vi har nå hatt en hyggelig kveld, og jeg får virkelig testet fransken min.....bare franskmenn her i kveld!
Denne pilegrimen møter oss ved inngangen til "Château de Cayac"

Hyggelig lveld, og hyggelig selskap.!
Ja, ja...kanskje jeg sover litt innimellom? ;-)

Men pilegrimer legger seg tidlig, og står tidlig opp(!), så her det snart leggetid! Får vel følge deres eksempel!

1 kommentar:

  1. Ekte pilegrimsovernatting altså! Hvordan gikk det? 😄😴 For en fantastisk tur du har gjennom vinlandet! Og fransken, så gøy! Quelle dame tu es!

    SvarSlett