torsdag 21. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 24, 21/9:

For en dag, og for en flaks! Ikke hadde jeg tenkt at det skulle bli annet en strålende vær de nærmeste dagene, så det ramlet meg ikke inn at det var på grunn av VÆRET at jeg burde komme meg "i mål" i dag! Men når jeg ser på værmeldingen for i morgen, så er jeg kjempeglad for at denne siste dagen på sykkelturen ble...nettopp i dag! Finere kunne jeg rett og slett ikke hatt det, i dette bakkete og usigelig vakre landskapet! Sol fra skyfri himmel, nesten vindstille, fine sykkelveier (om enn de var bratte og tunge...😱), og hyggelige pilegrimer langs veien!
Startet med frokost på herberget i Saint-Palais, og tok i vei mot den første, lange bakken på 2 km! Syklet et stykke, men gikk snart av, og vandret med freidig mot i vei mot toppen! Etappen var bare 32 km i dag, så jeg hadde all verdens tid. Ingen grunn til å slite seg ut siste dagen, kan du skjønne!
Måtte stoppe både titt og ofte for å forevige det vakre landskapet, ....Virkelig "godt for sjela" å hvile blikket på disse grønne åsene, se sauene, høre de store bjellene fra kyrne langt borte, og se   Pyrenéene i det fjerne. Etter 24 etapper, er det ingen tvil hos meg hvilken av dem som er vakrest. Forresten, skjønnhet kan nå være så mangt, og ofte er det umulig å gradere den. Dere som har fulgt meg på disse turene mine, vet jo at jeg er fryktelig glad i katedraler og glassmalerier også(!) Og jeg ville ikke vært foruten, verken dem, eller alle de hyggelige menneskene jeg har truffet på min vei! Du skal se at det rett og slett er "hele pakka" som gjør slike turer så uforglemmelige!
Avskjed med "hostelièren" hos Fransiskanerne
Landskapet endrer seg, ....
.....sakte, men sikkert..
Nå møtes flere av pilegrimsrutene i Frankrike..
To tyske damer, som hadde syklet helt fra Tyskland! 
De var visst like slitne som meg i denne bakken!
En god pause på toppen av den lange kneika!
Nærmer meg målet nå!
Mange veivalg i dette området! 
Her er jeg, etter... 
....111 mil! 
Porte Saint-Jaques et moi!  
Paris- SJPP 
Pilegrimskontoret i Saint Jean pied de Port .... 
...med den koselige "benevolen" (som skrøt sånn av fransken min! 
Da ble jeg jo skikkelig kry, kan du skjønne!)
Rue de la Citadelle

Så var altså denne spesielle "pilegrimssykkelturen" over. Utrolig mange gode minner tar med meg hjem, og kanskje finner jeg på noe neate år  også? Time will show!
Forresten....jeg skal jo hjem igjen...men har IKKE tenkt å sykle!! Så turen er ikke helt slutt, ennå... Du får titte innom i blant, så  skal du få vite litt om hvordan DET går!

1 kommentar:

  1. Bravo Anne Karin pour ton aventure en France ! Rønnaug m'a dit que tu avais un blog donc maintenant je lis tous tes articles ! Je suis impressionné !
    Toutes les poules du cours de français du mardi matin et moi pensons à toi et t'encourageons pour la suite de ton périple !!
    À bientôt :)

    SvarSlett