mandag 18. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 21, 18/9:

Nå har jeg slått meg ned ved elvebredden i Dax, og kan fortelle litt mer om gårsdagens forløp!

Dagen startet med koselig frokost sammen med Florence i "La grande Maison", og i dag ble regntøyet pakket ned fra starten av! Drøyet litt med avgangen, nettopp for å få sol og opphold. ...og det gjorde jeg! La altså trøstig i vei mot PISSOS (!), men det er ikke lurt å forveksle D34 med D43! Syntes det ble vel langt til denne byen med det morsomme navnet, og etter 9 km, måtte jeg fram med kartet....og oppdaget fadesen! Så var det bare å snu....Ikke bare var det mange kilometer tilbake der jeg kom fra, men det var også en skikkelig drøy bakke som måtte forseres tilbake igjen! (Og den som jeg syntes var såå herlig...nedover!)
I dag var det fryktelig mye oljegrus på "veien min", og jeg humpet i vei som best jeg kunne. Tungt var det, men framover gikk det, sakte, men sikkert.... Hadde bestilt overnatting i Lesperon, så det var noen mil å forsere. 58 km for å være nøyaktig (og pluss de 18 "feilsyklede", ble det 76!).
Så plutselig, 3 km før Lesperon merket jeg at lufta forsvant fra bakhjulet! Klokka var snart seks, og jeg tenkte at nå kommer jeg seint fram til Giten... Tenkte det var best ringe og gi beskjed, og da den koselige damen hørte hva som hadde skjedd, sier hun: "Mannen min kommer og henter deg, han har en stor varebil!" Som sagt, så gjort, og etter en liten stund så jeg en hvit varevogn nærme seg! Han lastet inn både sykkel og bagasje, og snart var vi framme hos Jean og Florence. Jean har tydeligvis lappet sykkelslanger før, for han fant fram en balje med vann, så jeg kunne finne hullet i slangen!  Og snart hadde jeg lappet, og pumpet dekket opp igjen. Men 2 punkteringer på 2 dager er ikke "normalt", så jeg bestemte meg for å få sjekket det skikkelig på et sykkelverksted. Ekkelt å sykle sånn med hjertet i halsen! Følgelig....det blir Dax i morgen, tenkte jeg! Men først hadde jeg en veldig hyggelig "helaften", med middag og koselig prat sammen med vertskapet og 2 par, et fra Nantes og et fra Toulouse. Bare fransk hele kvelden, så jeg var glad da jeg kom meg på rommet, og kunne puste ut!
Så nå fikk du altså forklaringen på det som står under:

Vel i hus, etter en dag med viderverdigheter.....men slett ikke av noe alvorlig grad! Bare at det ble 18 km lenger enn planlagt, og en ny punktering ...3 km fra Lesperon, som var målet for denne 15. etappen i guideboka mi. Etter lapping av sykkelen, og en hyggelig middag sammen med 2 franske par her i "Manoir de Tireveste", er jeg nå veldig klar for senga. .....
Så bloggen for i dag må du nok vente til i morgen med å lese!
 Har dagen vært stri, er kvelden desto hyggeligere!
Begynner å få dreisen på å få av og på bakhjulet nå! ;-)
Heldigvis lett å ta av og på disse sykkelveskne mine!
Ingejn tvil om hvor jeg befinner meg!
Titt, tei....her er jeg!
Fantastiske glassvinduer i kirka i Labourheyre! 


 Nydelig foreett av tunfisk! 



2 kommentarer:

  1. Ny dag med viderverdigheter, du kan visst opna sykkelverkstad når du kjem heim😊

    SvarSlett
  2. Hehe, men då treng eg ein assistent, Marte! Blir du med? ;-)

    SvarSlett