søndag 3. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 6, 3/9:

Så var denne søndagen over, og jeg har virkelig hatt en dag for rekreasjon (og litt restitusjon, kanskje!😉)! Begynte med en skikkelig god frokost (det ser ut til at franskmenn etterhvert skjønner at det ikke nytter å komme med en kaffe og en croissant som frokost til utlendinger!) Så gjorde jeg meg klar til å spasere en runde i byen, før messa i Cathedrale Sainte Croix. Jeg elsker store, malmtunge kirkeklokker, så da fulgte jeg bare lyden....og kom fram i god tid. En katolsk messe er nå....en katolsk messe(!), men jeg skjønte da en god del. Blikket kunne hvile på lange, slanke sengotiske buer, og sola skinte gjennom nydelige blyglassvinduer. Jeg nøt å sitte der! Men da postludiet lød fra det store, imponerende orgelet, ja da var nytelsen fullkommen! Maken til imponerende orgelspill skal du lete lenge etter, og jeg er så glad jeg tok opp hele postludiet...i 6 minutter spilte han! Bare en ting å si: Dette var den største opplevelsen hittil, på denne turen. (Men nå er jeg kanskje i overkant glad i lyden av stort orgel i store katedraler, da!;-)
Så veldig mye turist har jeg ikke vært i dag, men har da lest litt om byens historie, og om Jean d'Arc.
I kveld skulle jeg bare ta meg en liten matbit, for lunsjen var god som middag for magen min! Men det var lettere sagt, enn gjort, for det var stort sett stengt overalt på en søndag. Og de som var åpne, stengte klokka åtte! Men til slutt fant jeg meg et bord, på Restaurant La Chancellerie på Place du Martroi. Fryktelig dyrt, eksklusivt sted, men koselig bord ute, under markisene. Satset på en liten forrett, og det fikk jeg! Og hyggelige mennesker er det overalt.....til og med tyskere er hyggelige i Frankrike(!) For rett ved sidebordet satt nemlig Wilhelm, tysk lege (selvsagt pensjonist!), også ute på sykkeltur....alene. Da fant vi straks tonen! Vi snakket fransk, så det tok lang tid før jeg oppdaget at han var tysk, og han oppdaget at jeg var norsk! Men heldigvis fortsatte vi samtalen ...på fransk. Tror vi kunne omtrent like mye (eller lite!) begge to, så det gikk så det suste! Han sykler motsatt vei av meg. Startet i Bordeaux, og er på vei til Basel i Sveits. Så da hadde han en del gode tips og råd for morgendagens rute. Kjekt med slike tilfeldige møter!
Men nå er jeg forlengst tilbake på rommet mitt, og veldig klar for ei ny natt her. Ikke så mange bilder i dag, .......fikk ikke en gang tatt bildet av Wilhelm!

 El-sykler blir mer og mer populære utleiesykler.. Tyskere over alt!

Cathedrale Saint Croix
Planlegger morgndagen på Restaurant La Chancellerie....
En liten smakebit av kirkeklokkene i Sainte Croix

2 kommentarer: