onsdag 13. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 16, 13/9:

Etter den strabasiøse dagen i går, hadde jeg tenkt å være over en dag her i Pons, for å komme litt "til hektene" igjen. Men her var "ikke plass i herberget" en natt til. Så da var det bare å trekke i fullt regntøy, skalke alle luker (det virkelig øste ned i formiddag!), og sette kursen sørover. Tenkte at kanskje finner jg et sted på veien....og da blir jo etappen i morgen kortere! ;-)
Men før jeg dro fra Pons, mått jeg jo ta bilde av de berømte pilegrimene i rundkjøringa på vei ut av byen. Virkelig flotte figurer (i bronse?), men det var så mye trafikk at jeg ikke torde gå ut i selve rundkjøringa... Kjekt minne å ta med seg, uansett!
Artig "monument" i rundkjøringa!
"Kom, det er denne veien!"

Underveis fulgte jeg guideboka mi, men et sted var det vanskelig å skjønne helt hvor jeg skulle.... Ringte på en dør, jeg. Og der sto verdens hyggeligste dame og forklarte, mens hun klappet meg på kinnet! Spurte om jeg ville komme inn og tørke meg også! Jeg avslo høflig, ....men hun tok et bilde av den våte kråka, før jeg sykla videre!
Våt , våtere, våtest! 

Etter 14-15 km så jeg plutselig et skilt med B&B i veikanten! Jeg var våt som en drukna katt, men ved godt mot (natta hadde gjort underverker!). Tenkte likevel det ville være deilig å komme innomhus og få tørket både kropp og klær! Og der sto det en hyggelig, eldre dame og tok i mot meg. Hun var italiensk, og snakket med en skikkelig "korsikansk" aksent, men jeg forsto nå  det meste av det hun sa! Hun ga meg i alle fall et stort, flott rom, med både dusj....og internett! Rimelig var det, òg! Så da har jeg dusjet, hvilt, lest aviser hjemmefra (litt av et kaos det kan blir med dette valgresultatet!😱😜) ..... Og har nå tatt sykkelen en kilometers vei sørover på route national for å finne noe å spise. Men her er det ingen kokk før klokka sju! Passer egentlig het fint det, for da har jeg  kjøpt meg et glass vin....og får tid til å skrive blogg mens jg venter! Hyggelige damer bak disken, her  også! .....og vinen er selvfølgelig Bordeaux-vin, ...nærmer meg dit med raske skritt...jeg mener .tråkk!
Snart klar for noe å spise, også!

Etterpå er det bare å sett på sykkelen den lille kilometeren tilbake til Anna på La Bribaudonnière....og satse på bedre vær i morgen!  Da planlegger jeg Blaye....får se hva form og føre fører til!😉

Stor hage, gammelt, men  renovert hus....og hyggelig vertinne!







1 kommentar: