tirsdag 5. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 7, 4/9:

Her kommer bloggen for mandag 4/9, for der jeg overnattet i gåt var det ikke internett, og bare såvidt mobildekning.... Men at det går an å ha det hyggelig uten, det fikk jeg nå erfare på denne mandagen her sør! Denne dagen fikk nemlig en litt annen retning, og et annet innhold enn jeg hadde planlagt søndag kveld i Orléans. Ruta i guideboka ville ha meg langs la Loire og til byen Mer, en tur på 46 km....noe jeg syntes så svært så bra ut. Men så fikk jeg en melding fra Elisabeth, en av de franske venninnene som jeg ble kjent med i Stavanger i vinter. (En av de mange som (med tungt hjerte....) har måttet flytte fra byen; for Elisabeth og familiens del til Aberdeen.) "Min mor er rett i nærheten, og det ville vært så hyggelig om du besøkte henne!" Som sagt, så gjort....jeg ringte til Colette, og hun ville gjerne ha besøk! Så da svingte jeg av "pilegrimaruta", og satte kursen mot den lille landsbyen Marolles en Sologne, noen mil lenger sør. Fint sykkelvær i dag òg, men kraftig motvind. Da blir jeg skikkelig sliten, så jeg var svært fornøyd da jeg kom fram, etter 63 km!
Jeg møtte mor til Elisabeth flere ganger hjemme i Stavanger i vinter, så det ble et koselig gjensyn! Det ble både tur i omegnen, "inn-i-døra-besøk" hos noen av naboene hennes, og et herlig måltid om kvelden! Huset er gammelt, men med sjel og atmosfære. Opprinnelig barndomshjemmet til Elisabeths far, og farfar. Hun spøkte med å kalle det for "Hôtel des trois canards", noe jeg syntes klang svært så flott! .....og så viste det seg at navnet stammer fra en fransk sang, som beskriver et hotell som slett ikke har alt på stell! Men det hadde nå hun,....jeg koste meg "i en haug"!
Hun snakker ikke engelsk, så her vat det bare å bable i vei på fransk. Det gikk stort sett greitt, men jeg var helt utslitt om kvelden, da jeg la meg! Forresten, en skikkelig god seng var det på dette "hotellet"!
 Avgang fra Orléans tidlig mandag morgen. Fortsatt ikke regn!😊🌥
Første møte med la Loire på dene turen!
 

Koselig gjensyn med Colette, som jeg traff i Stavanger i vinter!

Det hadde vært stor landsbyfest på søndagen, og det var pyntet med blomster på porter og i vinduskarmer.

Her var det full middag, med forrett, hovedrtt og dessert! 
Populær dame...telefonen ringte både titt og ofte!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar