onsdag 27. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP, EPILOG. Dag 30, 27/9:

Så var jeg hjemme igjen! En ukes tid tidligere enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet, for jeg hadde lagt inn besøk hos noen franske venner som avslutning på turen. Men problemene med å få sendt sykkelen hjem tok nok mer "piften av meg" enn jeg trodde! For når jeg, etter 2 nervepirende og slitsomme dager endelig lyktes (ved hjelp av den elskelige damen i butikken "Pierrquiroulle"!), da hadde jeg bare lyst hjem...jeg også! Og du, så lettvint det er blitt nå til dags....bare noen tastetrykk, så var både tog fra Bordeaux til Paris, hotell på flyplassen, og flybillett bestilt! Og nå sitter jeg altså her hjemme i stua mi, og er SÅ fornøyd med at jeg fikk gjennomført denne langturen også! En litt annerledes tur enn den forrige, fra Hirtshals til Nantes. Kanskje kan denne kalles en "pilegrimstur light"? For jeg fulgte pilegrimsleia sørover fra Paris, og gledet meg hver gang jeg så de gule pilegrimsskjellene som viser veien sørover. Jeg fikk stempler i pilegrimspasset mitt, og overnattet i blant på skikkelige (og enkle, men rene!) pilegrimsherberger. Men også på små hoteller og Gîtes.
Jeg har truffet mange ulike mennesker, ...med ulik alder, med ulik bakgrunn og ulikt ståsted. Men alle  har gitt meg gode minner å ta med meg hjem! Dere har "truffet" noen av dem gjennom bloggen, men det er mange flere. Og jeg har ikke opplevd en eneste ekkel eller "skummel" person på min vei! (De eneste som er i nærheten av den kategorien, er de to "postdamene" som nektet å ta i mot sykkelkartongen min! 😜....men de gjorde jo egentlig bare den byråkratiske jobben sin!)
Summa, summarum: 1100 km på sykkel i ukjent terreng. Jeg er like hel, veldig rik på minner (litt mindre rik på kontoen, riktignok!😉), men veldig takknemlig for å ha fått denne muligheten!
Nå takker jeg for følget for denne gang.....Kan aldri vite......kanskje blir det en annen gang, også?

Her er noen få bilder for å oppsummere, men det må nok bli en større bildekavalkade etterhvert!
 I Paris, for første gang med sykkelen min!
God merking, stort sett hele veien. Her sør for Montparnasse, mot Massy.
Merking på lyktestolper.....
....og på egne skilt.
Ekstra kjekt var det å få en slik hilsen på veien!
Tilfeldig møte på en rasteplass. Koselige franskmenn på tur!
Artige og kvikke 84-årige Anna (opprinnelig fra Firenze) drev et førsteklasses B&B helt alene.
Beviset på at det ikke BARE var sol på turen, har du vel sett før! ;-)
Men både sol og varme hadde jeg, titt og ofte!
Bordeaux, og Place de la Comédie. Tok bilde av skulpturen i 2014 også, 
men er fremdeles like fascinert av dette ansiktet. I kveldssola ble det spesielt vakkert!
På vei gjennom Bordeaux, og skal passere "La Grosse Cloche", 
før ferden sørover til....
...Gradignan, og "Prieuré de Cayac". 
 Skikkelig pilegrimsovernatting!
"Prieuré de Cayac" har hatt overnatting for pilegrimer siden 1200-tallet!
Labouheyre. Og det gule "skjellet" på blå bunn følger meg på veien!
Fascinerende glassmalerier i kirka i Labouheyre..
Til og med motorveien E 70 viser vei!
Kirka i Lesperon i ettermiddagssol..
Framme i Saint Jean Pied de Port, og møter "ei elv" av pilegrimer. 
Noen er ved målet sitt (i denne omgang?). 
Andre starter her, og har en hard oppstigning til Roncesvalles foran seg.
Avskjed med SJPP, med litt mindre bagasje på sykkelen! 
En stor kartong med "sykkelting" er sendt hjem, og jeg er klar for tog til Bayonne.
Dette var alt jeg fikk se av Paris, denne gang! ;-)
Borte bra, men hjemme best! 
Stavanger tar vel i mot meg, med 19 grader og lettskyet vær!


1 kommentar: