lørdag 9. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 12, 9/9:

Strålende sol i morges, etter et forrykende uvær i går kveld. Snakk om å være heldig med timingen! Så da ble regntøyet pakket ned, og jeg la trøstig i vei sørover mot Poitiers og Lusignan. Litt kjølig morgen, men det er nå helt greit når en har klær i sykkelveskene! Heldigvis kom ikke vinden før utpå formiddagen, så turen til Poitiers gikk fint, trass i bakke opp, og bakke ned! (Og jeg som trodde denne ruta var paddeflat, .....der tok jeg grundig feil!)
Dette pilegrimsskjellet vi har med oss på veien mot Santiago de Compostella (Compostelle, sier franskmennene) må være omtrent som å gå tur med hund, tror jeg....en veldig god "kontaktskaper"! Stadig er det noen som peker på skjellet, og tuter og vinker i det de kjører forbi. Eller så er det en i gata, som roper "Bon Chemin" i det jeg passerer. Hyggelig gest! :-)
Et par mil sørover så jeg en mann med ryggsekk gå langs veien, og da jeg nærmet meg så jeg pilegrimsskjellet som hang på sekken. Da måtte jeg jo stoppe og ta en prat! Det ble et koselig møte, med en mann som skal gå samme ruta som jeg, fra Paris til Saint Jean Pied de Port. Neste år skal ha ta for seg resten, sa han....tiden vil vise om jeg våger meg på det samme! "Du er den første pilegrimen jeg har møtt på veien", sa han, og virket oppriktig glad for å se meg. Ikke vet jeg hva han heter, ikke kommer jeg til å se han igjen, men et fint møte var det!
I Poitiers satte jeg meg ved jernbanestasjonen for å spise en baguette til lunsj, og der fikk jeg også et hyggelig rendez-vous! En dame satte seg ved siden av meg, og pratet i vei om dette og hint. Jeg skjønte en hel del! ;-) Hun satt og ventet på datteren sin, som skulle komme og hente henne. Det var et rørende møte mellom de to, må ha vært lenge siden de så hverandre! Og så fikk jeg en prat med henne også!

Og hør hva en regnbyge kan før med seg: Enda et hyggelig møte! Det hadde seg slik, at jeg så det trakk opp til en kraftig byge i sørvest, og den så ut til å være av den typen som er over på 10-15 minutter. Da stoppet jeg like godt i et busskur, for å slippe å og ta på regntøy. I det jeg setter meg, kommer det en liten, mørkhåret jente sammen med moren sin, og setter seg på benken sammen med meg. Smiler litt til hverandre, ...og så er praten i gang!😊👍 Hun er 8 år, og har nettopp startet på skolen etter ferien. Forteller at hun gleder seg til å begynne igjen! Gjett om hun ble glad da jeg fant en blyant med norske flagg på nede i sykkelveska mi!
Koselig møte med mor og datter....og hund!
Hun ble så glad for en blyant med norske flagg på..gledet seg til å vise den for klassen i morgen!

Regnbyga var over på 10 minutter, men vi ble sittende lenge etter det! Kjekt møte, dette også!
Turen videre var stri i motvinden, men jeg kom da fram til Lusignan, slik jeg hadde planlagt. 75 km i dag, så jeg er både trøtt....og fornøyd med denne lørdagen i september! Forresten, søster Jorun har bursdag i dag....GRATULERER, hvis du leser bloggen min!😊🎁
Jorun, søster, som er like glad i å sykle som jeg!


De reklamerte med internett her, men vet ikke helt hvor de har "gjort av det".... For HER er det i alle fall ikke! Så da får jeg ikke lagt ut noen bilder i kveld ..håper på bedre tider i morgen!👍

2 kommentarer: