tirsdag 19. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 22, 19/9:

God frokost, og sola skinte inn av vinduet i morges! Pumpet opp enda litt mer luft i dekket, og så satte jeg av gårde i retning Dax. Guideboka foreslo en del veivalg på grus og sand(!) i dag, så jeg valgte heller D 140 og D 150, og det siste stykket på den trafikkerte D 947, men da med en sykkelstripe på sida. D140 var stort sett oljegrus, og jeg hadde litt hjertet i halsen innimellom, hadde lite lyst på nok en punktering!
Hva skal en ellers si om "Les Landes"? At det er flatt, er én sak, men hvis du ikke liker furuskog på furuskog, så bør du nok velge en annen rute! Likevel...i september blomstrer røsslyngen slik som hjemme, og det er faktisk vakkert langs veikantene! 

Og turen gjennom furuskog etter furuskog gikk fint, den...og jeg kom meg vel fram til St. Paul-les-Dax, der jeg hadde fått vite at det skulle være en sportsforretning med sykkelavdeling. Bomtur, det, for her var ikke noe verksted, og lite kunnskap om dekk og slanger! Men i guideboka mi var det noen adresser til "velocistes" i Dax. Den første jeg prøvde var nå stengt (for godt!), men jeg rakk den som lå lenger nede i gata. Den skulle akkurat til å stenge for lunsj, så da tok jeg med like godt en lunsj, jeg også! ;-) Da jeg kom tilbake senere, tok sjefen affære, og fant fort ut hva som var galt. Båndet som ligger rundt felgen var skadet..... og det var også dekkanten. Antakelig det som har vært årsaken til problemene mine. Han ordnet og byttet både bånd og dekk (men mente at lappingen min var topp(!), så slangen fikk være i fred.)


 Ingenting å utsette på servicen her!

Glad og fornøyd syklet jeg videre inn mot Dax, der jeg hadde funnet rimelig overnatting, rett ved elva l'Adour. Kort sykkeldag i dag, med andre ord....bare 32 km. Men det var godt å få orden på denne sykkelen, selv om jeg nå nærmer meg målet. Håper å være framme i Saint Jean Pied de Port på fredag.😊👍🚴
Nydelig kveld ved elva l'Adour
.....og snart er det sengetid for slitne kropper!

1 kommentar:

  1. Tror vi har krysset l'Adour også! De neste dagene blir flotte! Så bra at sykkelen nå er helt fin nå.... 👍

    SvarSlett