torsdag 14. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 17, 14/9:

God frokost hos søte Anna fra Italia! Hun ga meg en god klem....og så bar det viderre mot sør.

Rart som det kan skifte, dette været! I dag har det vært en strålende dag, med lette skyer, vind fra sida, .....og ikke altfor lange bratte bakker! En sann fornøyelse, med andre ord! De 57 kilometrene gikk unna, de siste 13 på en sykkelvei lagt på en nedlagt jernbane fra Étauliers og helt inn til byen Blaye (som de uttaler som det skrives!) Og da syklet jeg virkelig gjennom Bordeaux-vinens hjemland! Vinranker på rekke og rad; noen fulle av store, blårøde drueklaser, noen allerede høstet. En av de gamle vinbøndene nede i Lagrasse fnyste foraktelig av høsting med maskiner, den gang i 2014. Men jeg ser ikke helt for meg hvordan de skulle klare å høste alle disse "vignoblene" uten maskinkraft!

Og nå har jeg kjøpt meg et glass med ekte Bordeauxvin her i Blaye.....og synes den smaker aldeles fortreffelig, maskinhøstet, eller ei!

"La petite cave"....nydelig Bordeauxvin!

Valget er enkelt, når en sykler....ingen flasker i bagasjen!

Dagen i dag har, som sagt gått unna, uten de store utfordringene. Jeg hadde en siste stopp i Étauliers, og der traff jeg på noen hyggelige franskmenn (som vanlig!😉). De hadde akkurat kommet i mål i Compostelle, til fots...og syntes det var stas å hilse på en norsk dame på sykkel i samme ærend. (Jeg stopper riktignok 90 mil før målet....i denne omgang!)
ps. Nå koser jeg meg virkelig med språket! Hurra!!👍🇫🇷 Tar kontakt, uten å tenke så mye over det, og står jeg fast, bare spør jeg om rette ordet! I går snakket jeg med noen engelskmenn....og oppdaget (etterpå!) at jeg fortsatte å snakke fransk, selv om det ville vært mye enklere å snakke engelsk! Det tar jeg som et godt tegn! Nå har jeg hatt den daglige "premien", en herlig dusj(!), tatt sykkelen inn til sentrum for å se meg litt om...og har funnet ut hvor jeg skal ta ferja fra i morgen tidlig. Må over på andre sida av Dordogne og Garonne, for å fortsette sørover mot Bordeaux i morgen.

Men jeg rakk en herlig middag på "La restaurant Marine" også....før jeg syklet "hjem igjen". For noen kjekke og flinke damer som styrte denne restauranten! Morsomme var de også!!
Strålende damer, med god mat ...og  god service! 
Nydelig forrett, med reker og terteskjell
Mousse au chocolat ...favorittdessert !

Men  nå er det på tide å sette kursen mot  senga...og satse på  at  Ole Lukkøye kommer på besøk!

1 kommentar:

  1. Unner deg verkeleg ein dag utan motvind og for mange motebakkar!!

    SvarSlett