fredag 22. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. DAG 25, 22/9:

Jeg burde vel kalle bloggen noe annet nå, når jeg er i mål i SJPP? Men resten av turen hører liksom til, den også,.... så da får det heller bli sånn! 😉
Det var godt å komme i mål, selv om jeg har hatt det fint, hele veien sørover. Egentlig ganske rart dette. Vi er litt av noen skapninger, vi mennesker....med en fantastisk evne til å tilpasse oss!😊🙏😉 Hadde jeg visst at jeg hadde 2 uker igjen, så vet jeg at det hadde vært helt greit å fortsette. Men nå når jeg var "i mål", kunne jeg ikke tenkt meg å sykle i 2 uker til!😱 Men sykkelen er jo her fremdeles. Den vil jeg gjerne få hjem igjen, selv om den ikke skal SYKLES hjem! Jeg er altfor glad i den gamle sykkelen min til å la den bli igjen i Frankrike! Så i morgen tar jeg den med på toget herfra og til Bayonne, så får jeg se hva jeg finner på videre!
Dagen i dag startet med torden og regnbyger, men før jeg kom meg ut av dørene, var det blitt opphold. Lave tåkeskyer lå over fjellene, men temperaturen var fin, og det ble stadig lettere utover dagen. Fikk ikke bruk for paraplyen, jeg!
 Nesten trolsk stemning i morges.....
......i SJPP 

Jeg undersøkte muligheten for å få sendt sykkelen herfra, men ikke hadde de sykkelkartong på sportsbutikken, og ikke kunne posten her ta en så stor pakke....sa de! Får satse på en større by. Må muligens til Bordeaux, men prøver først i Bayonne, siden lokaltoget herfra stopper der.
Ellers har jeg brukt beina flittig i dag, og det var faktisk en positiv opplevelse! Det gikk lett, både oppover og nedover, .....så du skal se at musklene rundt knærne også har hatt godt av de 1100 kilometrene!😉
Besøk opp til Citadellet er obligatorisk!
La porte Saint-Jaques .... uten  meg og sykkelen!

Når en går slik rundt i en liten by, (og sitter på kafé innimellom!😉), byr det seg mange anledninger til å snakke med folk du treffer på. I dag har jeg snakket bare fransk, ...med en kanadier, en fra Kroatia, et par fra Nantes, en fra Sveits, .....og så madame Preyh, da, vertinnen på pilegrims-giten. Hun snakker som en foss (og jeg forstår sånn cirka 70 %!), men det spiller ingen rolle for henne. Hun
 tror jeg forstår alt!😜 Hun er også opprinnelig kanadisk, og snakker med en aksent som gjør det
enda vanskeliger å forstå (for meg, i alle fall!) Hun inviterte inn på kjøkkenet da jeg kom hjem i kveld, og dermed var hun i gang! Prøvde flere ganger å lure meg derfra, men til ingen nytte! Til slutt lyktes jeg, ved å si at jeg måtte på do! Jeg skal love deg at det var ekstra godt å komme seg på rommet.... omsider! Men her er ingen nåde om morgenen(!), frokosten serveres 7.30, punktum finale! Så nå får jeg gjøre som ekte pilegrimer gjør.....legge meg til å sove,  veldig tidlig!
Travel gate, rue de Citadelle! Jeg bor i nr. 37 :-)
Kveldsstemning ved  elva Nive 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer, kjære Ki. Det har vært artig å lese reisedagboka. Både blogg og FB. Velkommen hjem til gamlelandet!

    SvarSlett
  2. Ja gratulerer Ki. Så kjekt å få vera med deg på turen ved å lesa bloggen din. Håpar det går greit å få sykkelen heim, og så skal du verta så velkomen tilbake til ein strålande haust her heime😊

    SvarSlett