søndag 24. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 27, 24/9:

I dag nøt jeg virkelig å ligge lenge! Ingen pilegrimer som styrte på klokka seks her i gården(!), så jeg tok det med ro, og stilte til frokost klokka 10!😜 Kjempekoselig vertinne på Hotel de la Gare, og hun visste ikke det beste hun kunne gjøre for meg. Nadine heter hun, og hun anbefalte meg en tur langs elva Nive, og les Halles ....siden jeg hadde hele dagen til disposisjon i Bayonne.
Mens jeg satt der med frokosten min, kom de to svenske damene forbi. De tok en kopp kaffe sammen med meg, og så ble det plutselig en ekstra hyggelig time der ved fortauskanten!
Jeg gjorde som Nadine sa, og tok meg en tur langs Nive's elvebredd. skikkelig sommervarme i dag, så t-skjorte og shorts var rette antrekket! Gikk innom les Halles, og det er jo en ren fest for en nordmann, bare å gå rundt og betrakte alle de gode råvarene som fallbys. Rent, delikat, ....og fristende! Etterpå gikk jeg nedover mot starten på pilegrimsrutene fra Bayonne, og der var det liv og røre! Et stort arrangement gikk av stabelen, og det var både sang (baskisk mannssang, og en ung dame  som sang gamle slagere, som jeg husker fra fransktimene på gymnaset!) Der kom jeg i prat med et koselig par, mor og datter, som var svært interessert i å høre både om Norge og om turen min. Veldig hyggelige begge to, og jeg fikk så ekstra god kontakt med datteren, Shaba. Koselig når ungdommer gidder å snakke både hyggelig og interessant med en gammel dame!

Sjaba, en vennlig og interessant ung dame!
Shaba og mammaen, Francine. Et hyggelig møte på en murkant i parke
Baskisk mannssang....

Hadde god tid til toget mitt skulle gå, så det ble enda en hyggelig prat med Nadine, hotellverten.

Sto klar på perrongen med sykkelen min, i god tid før avgang, og det var visst jammen godt! For det var stappfullt da dørene ble lukket! Heldigvis er det spesielle steder for sykler, så jeg fikk buksert den på plass, og der ble jeg stående! 2 1/2 time tok det, og det var ingen utsikter til å få sitte noen steder! Tror alle studentene i Bordeaux hadde vært hjemme i helgen, og skulle tilbake i kveld! ;-)

Men jeg fikk tida til å gå, med å høre på Rebus på NRK klassisk! ....og fram til Bordeaux kom vi, riktignok 30 minutter forsinket. Jeg plundret for å finne til hotellet, for det var blitt mørkt etterhvert. Men etter en del feilsykling, kom jeg da fram! Du verden så godt det var med den dusjen!
De skryter av 4G-fart på nettet her på hotellet, men ikke vet jeg hvor de har gjort av det. For her er neppe mer enn 1 1/2!😜 Mobilnettet er også dårlig (murvegger overalt her!), så jeg får altså ikke lastet opp ett eneste bilde i kveld.... Irriterende, men jeg får satse på en kafé utendørs i morgen!
Ikke mye plass på dette toget!
Men sykkelen har sin egen plass! 
....riktignok måtte den innom toalettet, for å slippe fram den som sto innenfor min! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar